preloader
logo

Dataskyddspolicy

Dataskyddspolicy för Qura Care AB

 

Denna personuppgiftspolicy beskriver hur Qura Care AB (nedan kallat “vi”, “oss” eller “företaget”) samlar in, använder, skyddar och hanterar personuppgifter i samband med vår verksamhet som ett bemanningsföretag. I denna policy finns även information om vilken den rättsliga grunden för behandlingen är, hur länge dina uppgifter sparas och vilka dina rättigheter är. Vi är engagerade i att respektera och skydda din integritet och följer tillämpliga lagar och regelverk, inklusive den Europeiska unionens dataskyddsförordning (GDPR).

 

1. Insamling av personuppgifter

 

Vi samlar in personuppgifter i samband med vår verksamhet för att kunna tillhandahålla bemanningstjänster. Vi vill erbjuda, utveckla och förbättra våra tjänster och hitta riktigt attraktiva uppdrag eller leverera högkvalitativa tjänster för dig som konsult eller kund. De typer av personuppgifter vi kan samla in inkluderar, men är inte begränsade till:

 

* Namn, adress och kontaktuppgifter

* Arbetslivshistoria, utbildning och kompetenser

* Referenser och rekommendationsbrev

* Personnummer och andra identifieringsuppgifter

 

Vi samlar in dessa uppgifter på olika sätt:

* Genom dina kontakter med oss. Exempelvis tar våra konsultchefer anteckningar under samtal med konsulter.

* Genom att vi inhämtar uppgifter från andra externa registerkällor, exempelvis IVO och HOSP.

* Genom referenstagning inför presentation av konsulter för kunder.

 

2. Laglig grund och samtycke

 

Vi behandlar personuppgifter baserat på lagliga grunder såsom utförandet av ett avtal, för att fullgöra en för oss rättslig förpliktelse eller berättigat intresse. När det krävs samtycke kommer vi att inhämta det tydligt och informera om ändamålet med behandlingen.

 

3. Användning av personuppgifter

 

Vi använder personuppgifter för att:

 

* Tillhandahålla och fullgöra avtal om att söka bemanningsuppdrag:
Vi behandlar samtliga insamlade personuppgifter för att kunna tillhandahålla avtalade bemanning- eller rekryteringstjänster för din räkning.

Vi behöver göra sökningar i våra system för att matcha kompetenser hos konsulter med inkomna bemanningsuppdrag från kunder, samt senare vid positiv matchning presentera relevant konsult för relevant kund inför ett bemanningsuppdrag. Vi behandlar även personuppgifter för att hantera uppdragsansökningar, hantera löner och fakturor till kunder, samt för att göra utdrag ur register som IVO och HOSP.

Vi behandlar även personuppgifter för att kontakta kandidater angående relevanta jobbmöjligheter, samt för att administrera anställningsavtal och relaterade processer.

Rättslig grund: fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse (Identitetskontroll samt IVO och HOSP utdrag), samt berättigat intresse.

 

* Utveckla och förbättra våra tjänster och produkter:

Vi behandlar personuppgifter som namn, personnummer och e-post för att kunna göra utvärdering av gjorda bemanningsuppdrag, genomföra kundundersökningar, och medarbetarundersökningar för att utveckla och förbättra vår verksamhet och de tjänster som vi erbjuder. Vi använder även insamlade uppgifter för att kontrollera och upprätthålla säkerhet i våra system.

Vi behandlar också personuppgifter genom att vi analyserar och bearbetar statistik, för att kunna erbjuda konsulter relevanta bemanningsuppdrag. Andra behandlingar är registervård, felsökning och åtgärdande av fel, hantering av synpunkter och för att garantera datasäkerheten för kunder och konsulter.

Rättslig grund: berättigat intresse samt rättslig förpliktelse (garantera datasäkerheten GDPR).

 

* Direktmarknadsföring:

Vi kan kontakta dig via olika kanaler för marknadsföringen som t.ex. brev, telefon, sms och e-post. Där kan du få personliga erbjudanden eller allmänna utskick om intressanta uppdrag.

Rättslig grund: berättigat intresse och samtycke (t.ex. för vårt Nyhetsbrev).

 

* Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer och för att kunna tillvarata våra intressen:

Vi behandlar vissa personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer. Exempelvis sparar vi vissa uppgifter i enlighet med bokföringslagens krav samt andra uppgifter efter att en konsult har blivit presenterad för en uppdragsgivare på grund av diskrimineringslagens krav.

Rättslig grund: rättslig förpliktelse.

 

* Kontaktformulär hemsida:

Vi behandlar följande uppgifter om dig om du använder kontaktformuläret på www.quracare.se. Ditt namn, telefonnummer, epost, yrke och eventuellt lämnat meddelande. Syftet med en sådan behandling är att en av våra konsultchefer ska kunna kontakta dig.

Rättslig grund: fullgörande av avtal, samtycke.

 

4. Dela personuppgifter

 

Vi delar endast personuppgifter med tredje part när det är nödvändigt för att fullgöra våra åtaganden gentemot konsulter och kunder, eller när det krävs enligt lag.

 

Utöver uppgifter gällande konsulter som skickas för presentation till kund med konsultens samtycke under rekryteringsprocessen så lämnar vi aldrig ut personuppgifter till något annat företag.

 

Vi använder dock tredjeparttjänster som behandlar uppgifter för vår räkning enligt de personuppgiftsbiträdesavtal som vi har med dem alla. (Det innebär att dessa parter endast håller dina uppgifter för vår räkning och de behandlas efter de ändamål och de villkor som vi angett.) Exempel på dessa tjänster är olika molnbaserade system som vi använder för daglig drift som Office365 för mejl, Fortnox fakturering- och bokföringssystem, samt dropbox.

 

Vi strävar alltid efter att behandla din data inom EU/EES. Dina personuppgifter kan dock i undantagsfall komma att överföras till, och behandlas i, land utanför EU/EES av. I så fall kommer vi se till vidta alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå̊ jämförbar med och i samma nivå̊ som det skydd som erbjuds inom EU/EES.

 

Vi kan komma att dela dina personuppgifter till en potentiell köpare av vår verksamhet eller tillgångar. Givetvis kommer vi däremot aldrig att sälja dina personuppgifter separat till en tredje part, om du inte godkänt det.

 

Hotell, hyresvärdar (inkl. privatpersoner som erbjuder uthyrning av bostad), transportleverantörer (såsom flyg- och tågbolag) samt researrangörer; Vi delar kontaktuppgifter, såsom namn, efternamn, pass- och telefonnummer, avseende konsulter och anställda vid bokning av logi och resor.

 

Vi kan lämna uppgifter om dig till andra mottagare där vi enligt lag eller myndighetsbeslut är skyldiga att lämna ut uppgifter, t.ex. vid utredning om diskriminering enligt diskrimineringslagen eller uppgifter för inbetalning av din pension.

 

5. Säkerhet och lagring av personuppgifter

 

Vi vidtar alla lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot oavsiktlig förlust eller obehörig åtkomst.

 

Personuppgifter lagras endast så länge det är nödvändigt för de ändamål de samlades in för eller enligt lagstadgade krav. Som huvudregel sparar vi dina kunduppgifter för ändamålen som vi angett ovan så länge som du vill använda våra tjänster. Du kan närsomhelst be oss radera uppgifterna i din profil. Efter inaktivitet kan dina uppgifter sparas upp till 24 månader. Men vi kan även komma att spara vissa uppgifter längre och vissa kortare för vissa ändamål, exempelvis för:

 

* fakturerings- och betalningsändamål, som en del av bokföringsunderlag sparar vi uppgifter i upp till 10 år efter det att underlaget skapades eller så länge som en eventuell tvist pågår. Vi sparar också löntagaruppgifter ett kalenderår efter ditt senaste uppdrag.

 

* direktmarknadsföringsändamål (kontaktuppgifter från hemsida eller andra från sökning i andra register) sparar vi i 1 månad om vi inte har fått kontakt och etablerat ett avtalsförhållande. (Eller längre om du ber om det för att få till stånd ett avtal.)

 

* att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer sparar vi delar av dina personuppgifter så länge som det finns ett rättsligt krav. Exempelvis, i de fall en konsult blivit presenterad för ett uppdrag så sparar vi vissa uppgifter om bemanningsprocessen i 3 år efter krav från diskrimineringslagen.

 

* Uppgifter från kontaktformuläret på www.quracare.se sparas tills vi lyckats kontakta dig. Annars högst i 2 månader om vi inte avtalat om något annat.

 

6. Rättigheter registrerade

 

Enligt tillämplig lag har du rätt att begära åtkomst, rättelse, radering och begränsning av dina personuppgifter. Du har även rätt att invända mot viss behandling och att få dina personuppgifter överförda. För att utöva dessa rättigheter eller om du har frågor om vår personuppgiftspolicy, vänligen kontakta oss på info@quracare.se

 

Dataskyddsförordningen ger dig ett antal rättigheter som innebär att du får ökad kontroll över dina egna personuppgifter och hur de används.

 

Här listar vi dina rättigheter och i slutet dokumentet hittar du kontaktuppgifter till oss som du kan använda för att åberopa dessa rättigheter.

 

Åberopar du någon av dina rättigheter nedan så kommer vi att besvara en sådan begäran utan onödigt dröjsmål och normalt inom en månad. Om ytterligare tid skulle krävas eller om vi av någon anledning inte kan tillmötesgå din begäran kommer vi att informera dig om detta. Vi kan även komma att begära ytterligare information från dig exempelvis för att vi ska kunna bekräfta din identitet och säkerställa att det är du och inte någon annan som försöker få tillgång till eller få kontroll över dina personuppgifter.

 

Rätt till information och tillgång till dina personuppgifter:

 

Du har rätt att veta om vi behandlar dina personuppgifter. Om vi behandlar dina uppgifter så kommer vi att informera dig om hur dina personuppgifter behandlas. Du har även rätt att få en kopia av de uppgifter som vi behandlar.

 

Rätt till rättelse:

 

Det är viktigt för oss att de personuppgifter som vi har om dig är korrekta. Om uppgifterna är felaktiga uppmanar vi dig att direkt kontakta din konsultchef och uppmärksamma oss på felaktigheten och be om att få de felaktiga uppgifterna rättade.

 

Du har även rätt att begära att uppgifter läggs till om något saknas, exempelvis i ett CV, för en presentation eller i ett avtal. I relevanta fall under pågående rekrytering kommer vi kontakta eventuell tredje part, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter och tala om att en rättelse har skett.

 

Rätt att bli glömd:

 

Du har rätt att vända dig till oss för att begära att dina personuppgifter raderas. Vilket vi då gör utan dröjsmål förutsatt att:

 

* Uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för;

* Behandlingen grundar sig på ditt samtycke och du återkallar samtycket eller säger upp avtalet om vår rekryteringshjälp;

* Behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas;

* Du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns för oss berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse;

 

I vissa fall kan behandlingar för att uppfylla en rättslig skyldighet göra att vi inte helt kan tillmötesgå en begäran om radering t.ex. om vi är skyldiga enligt lag att spara vissa uppgifter. Dina övriga uppgifter kommer vi radera efter ditt önskemål.

 

Rätt att göra invändningar:

 

Du har alltid rätt att när som helst invända mot att dina uppgifter används för direktmarknadsföring. Det gör du genom att kontakta oss.

 

Du har även rätt att invända mot att vi behandlar dina uppgifter med stöd av en intresseavvägning. Om vi inte kan visa att det finns tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina skäl kommer vår behandling av dina uppgifter upphöra omedelbart.

 

Rätt till dataportabilitet:

 

Du har rätt att begära att få ut dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och har rätt använda sådana personuppgifter på annat håll. Denna rättighet gäller för sådana personuppgifter som du har lämnat till oss och som behandlas med stöd av ditt samtycke eller om behandlingen grundar sig på ett avtal med oss.

 

Rätt till begränsning av behandling:

 

Du har rätt att höra av dig till oss och begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas och att uppgifterna då enbart ska lagras av oss i följande situationer:

 

* Under den tid det tar för oss att kontrollera om personuppgifterna är korrekta, om du bestrider personuppgifternas korrekthet;

 

* Om du, trots att vi inte behöver uppgifterna längre, vill att vi behåller dem för att du ska kunna använda dessa för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsligt anspråk; eller

 

* I väntan på kontroll av vems berättigade skäl, dina eller våra, som väger tyngst om du har gjort en invändning mot behandlingen. I vissa fall kan vi dock inte tillmötesgå en begäran om begränsning t.ex. om uppgifterna behövs för att vi ska kunna försvara våra rättigheter eller skydda någon annan persons rättigheter.

 

7. Personuppgiftsansvarig

 

Qura Care AB är ansvarig för den behandling av våra kunder och konsulters personuppgifter som görs av oss. Som personuppgiftsansvarig bestämmer Qura Care AB ändamålet och medlen för behandlingen.

 

Vår dataskyddansvarige övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Vill du kontakta vår dataskyddsansvarige med frågor eller om du vill åberopa någon av dina ovannämnda rättigheter är du välkommen att mejla oss på info@quracare.se.

 

8. Ändringar i policy

 

Denna policy kan komma att ändras med jämna mellanrum. Eventuella ändringar kommer att publiceras på vår webbplats, och vid väsentliga förändringar kommer du att meddelas direkt.

 

Denna personuppgiftspolicy antogs 2024-02-06.

 

Qura Care AB

Kopparbergsvägen 6, Västerås

info@quracare.se

021-440 51 00

Our Vision

 

 

close map